کاریز یزد

ساخت وبلاگ
کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (ش 88)این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.صدای
گفتگوی پرگار با حسین مسرّت دربارۀ جایگاه خاکسپاری فرّخی یزدیعاطفۀ ابراهیمی شاعران و ادیبان هر شهر، شناسنامۀ آن شهر هستند. شناسنامه‌ای که هویّت مردمان دور و دیرین آن شهر را نشان می‌دهند. پاسداشت این بزرگان نیز جزو کارنامۀ مدیران آن دیار است که تا چه اندازه توانستند این میراث را حفظ کنند. فرّخی یزدی، شاعر آزادی‌خواه یکی از همین بزرگان است که متأسفانه مزارش گم است. افزون بر این، بنای یادبودی که شایستۀ او باشد در یزد دیده نمی‌شود. این یعنی مدیران یزد، نگاه و دغدغۀ فرهنگی ندارند. با حسین مسرّت، ادیب، نسخه‌شناس و پژوهشگر در کارگاه یزد پژوهی‌ (کاریز) او که مملو از ادب و تاریخ و عشق به یزد بود، دربارۀ جایگاه خاکسپاری فرّخی یزدی یزدی گفتگو کردیم و سخن ‌ها به آرامگاه وحشی بافقی رسید. - به نظرتان هنگامی که بحثی از ادیبان و شاعران یزد می‌شود، همگی مصداق این عبارتِ «در وطن خویش غریب» نمی‌شوند؟، به ‌ویژه در بارۀ فرّخی و وحشی، آیا به درستی در وطن خودشان غریب نیستند؟این ویژگی شهرستان‌هاست که بزرگان خود را برنمی‌تابند. نمونۀ‌ امروزی‌اش یکی از بزرگان ادب کنونی ایران آقای دکتر یدالله جلالی پندری است. بارها آقای دکتر محمّدرضا شفیعی کدکنی از ایشان درخواست کردند و گفتند: به تهران بیایید، جایگاه شما در دانشگاه تهران است. دکتر جلالی یکی از برجسته‌ترین شاگردان دکتر شفیعی کدکنی است. دارای کتاب ها و گفتارهای بسیار ارزنده و چهره ای علمی، فرزانه و شاخص در جامعۀ ادبی ایران . ولی در شهر خودش گمنام است. فقط بیشتر دانشگاهی‌ها که با او درس داشتند و دارند او را می‌شناسند. هرچند خودش هم یک فروتنی دارد و خیلی خود را مطرح نمی‌کند. حدود 30-20 سال پیش گفته بودند: دکتر اسلامی ندوشن وقتی به تهران و پاریس رفت، چهرۀ جه کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 46 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت: 12:28

گفتگوی پرگار با حسین مسرّت دربارۀ جایگاه خاکسپاری فرّخی یزدیعاطفۀ ابراهیمی - شما خودتان چقدر حرف کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 42 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت: 12:28

حسین مسرّتپالوده مُرواری= همان پالوده است که آن را به هنگام گرم بودن در تُرش بالا (آبکش) می ریختند و قطرات نشاسته مانند مروارید درون آب سرد می افتاد و سپس به همان ترتیب می خورند.پَرۀ زردآلو= برگۀ زردآلو.پرۀ سیب= برگۀ سیب.پرۀ شفتالو= برگۀ شفتالو.پَشمک = هرچند یک گونه از شیرینی یزدی است که از آرد، شکر، روغن و هِل درست می شود و به صورت رشته های نازک سفید رنگ است، ولی برخی بچه ها همراه خود می آوردند و با نان می خوردند. پنیرُک= مغز گیاهی به نام گل ختمی یا پنیرک که مانند پنیر است.پَه پَه = تهیّه شده از آرد و شکر و روغن که در تنور شیرینی سازی پخته شده و به اندازۀ دو ریالی بود و دیگر درست نمی شود.در تهران، قاقا لی لی می گفتند. تخم خشخاش= مغز گیاه خشخاش که بسیار ریز و سفید رنگ است و با شکر خورده می شد. تخم مرغ = به گونۀ آب پزشده همراه نان و نمک سفره راهی می شد.تخمۀ خیار = تخمۀ تفت داده شدۀ خربزه با نمک و گاهی زردچوبه. تخمۀ کاج= از گل گیاه مخروطی شکل کاج به دست می آید که در دبستان سعدی و مدرسۀ نمونه فراوان بود.تخمۀ کودو = تخمۀ تفت داده شدۀ کدو با نمک و گاهی زردچوبه.تخمۀ گلُک = تخمۀ تفت داده شده گل آفتاب گردان با نمک و گاهی زردچوبه.تخمۀ هندونه = تخمۀ تفت داده شدۀ هندوانه با نمک و گاهی زردچوبه.تَلف= از جوشاندۀ آب ترش شدۀ باقی مانده از کشک ( یا دوغ یا آب ماست ) و کمی آرد درست می شود و به رنگ های سفید ،سیاه و قهوه ای است. در تهران و دیگر جای ها بدان تَرف یا قره قوروت (قره قروت) گویند.تنه = مغز . مانند تنۀ بادام. تنۀ گردو و تنۀ زردآلو. گاهی هم به هستۀ میوه ها تنه می گویند. مانند: تنۀ شفتالو ، تنۀ آلبالو، تنۀ خرما. تنۀ بادوم= مغز بادام.تنه تلخُک= مغز تلخ تفته شدۀ شفتالو یا هلو با نمک.توت کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 47 تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1402 ساعت: 0:46

حسین مسرّتسُماخ = سماق که ترش مزّه و به رنگ قرمز و قهوه ای و بیشتر برای روی کباب است، بچه ها به دلیل ترش بودن همراه خود می آوردند.. سنجِت = سنجد.سوروکک = یا نون سورُک . نوعی نان شیرینی با آرد سنگگ، آب، تخم پشنیز، خاکه قند یا شکر، نمک، مایۀ خمیر، زعفران یا زردچوبه که در روغن ارده سرخ می شود و با پشمک هم می خورند و برای خیرات است. زرتشتی های یزد بدان سیرُگ یا سیرو می گویند.سیبِ تُربتی = سیب گلاب که نوع ده بالایی آن بسیار تُرد ، خوشرنگ، خوشمزه و خوشبو بود.سیب سیاه = سیب ترشی که بچه ها از باغچه کنده و خام می خوردند. سیبُک = سیب آب پز شده که همراه با نان و نمک خورده می شد. سیب کلوخُک (کلوغُک) = یا کلوخُک . ابتدا هیزم را گرد آورده، سپس اتاقکی گنبدی شکل از کلوخ روی آن درست می شد. سپس هیزم ها را آتش زده و سیب زمینی را روی آتش می انداختند . پس از نیم ساعتی گنبد را روی آتش و سیب زمینی خراب کرده تا خوب سیب زمینی در درون خاک و آتش له شود . پس از نیم ساعتی سیب زمینی ها از درون خاک بیرون می آوردیم و پوست می کندیم و می خوردیم.شاتوت = شاه توت . توت سیاه درشت که پرآب و قرمز است.شاهدونه = بوداده شدن تخم شاهدانه در تابه همراه با افزودن نمک.شربتِ آلوبالو= شربتی که با پختن آلبالو ، کمی شکر و آب به دست می آید و برای رقیق شدن با آب سرد همراه می شود.شربتِ اُو لیمو = دارای آب و شکر و آب لیمو و یخ که به هنگام تولّد امامان شیعه ، مردم مذهبی یزد نذر می کردند و آن را سر گذرها و دم مسجد و حسینیّه درون تشت مسی ( سقاخانه) منقوش درست می کردند و به رهگذران می دادند. ما هم باید می گفتیم: نذرت قبول. فروش هم می رفت.شربتِ بالِنگو = تخم خیساندۀ بالنگو همراه با آب، شکر، گلاب و یخ که بسیار دلچسب بود.شربتِ خاکیجی = ش کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 47 تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1402 ساعت: 0:46

حسین مسرّتلپو زردک = لبوی زردک. زردک پخته شده در آب که بیشتر با شلغم پخته می شد. لتیر = نانی که روی تابه (ساج) پخته می شد.همراه با سیاه دانه.لُرک= بیشتر دانش آموزان زرتشتی همراه خود می آوردند که نوعی آجیل یا خشکبار بود که در آیین خیرات و گهنبار داده می شود. هفت مغز لرک یا آجیل گهنبار شامل سه مغز آجیلی و نه خشکبار شامل پسته، بادام و گردو (از آجیل) و سنجد، کشمش، برگۀ هلو، انجیر و خرماست.لواشک = با مزّۀ ترش و شور است که از شیرهٔ غلیظ‌ شده و قوام‌آمدهٔ میوه‌هایی همچون آلوچه، زردآلو ،آلو، سیب، قیسی و مانند آن به دست می آید و همچون لواش آن را پهن و نازک می‌کنند تا خشک شود.ماسّینه = ماستینه. ماست چکیده ، ماست آب گرفته شدۀ درون کیسه با کمی نمک.همراه با نان خورده می شود.گاهی درون ماسّینه نعنا خشک هم می ریزند.ماقوت ، ماقوتُک = نشاستۀ گل پخته شدۀ ژله مانند با آب که بریده بریده نباشد و در زمستان، تنها با افزودن شیره و گلاب خورده می شود. اگر بریده باشد، پالوده می گویند.مَسکه = خامه. گاهی به کره ای هم که از زدن ماست به دست می آید، می گویند. ولی در یزد منظور از مَسکه همان خامه است.مُشتُک = ترکیبی است از نان خشک نرم شده با آب ، گردو ، پنیر ، پیاز و گاهی هم خیار سبز و زیره و سبزی خوردن که درون مُشت درست شده و به عنوان میان وعده هم مصرف می شود.برخی جاهای استان یزد بدان مُچلک هم می گویند. نوع دیگر مُشتک که در سوگواری می دهند با نان خشک ، روغن و خاک قند (یا شیرۀ خرما) درست می کنند.نبات = ترکیب آب و شکر و تخم مرغ .نوع مرغوب آن نبات پرده بود. نبات بی جوهر و جوهر دار هم است.نبات فوری = ترکیب آب و شکر بود که جوشانده می شد. با بلورهای ریز تر و سفید تر. نَخود بوداده = نخود خیسانده و بریان شده.نخودُ کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 36 تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1402 ساعت: 0:46

حسین مسرّتفرهنگ خوراک یزد: الهۀ میرافضلی [سریزدی] ، دیباچه: حسین مسرّت، ویراستار: پیام شمس الدّینی، یزد: اندیشمندان یزد، 1402، خشتی، 431 ص، مصوّر، تمام رنگی ، نفیس. خوراک نیز هم چون دیگر موارد سنّتی و بومی که پیوند نزدیکی با آداب و آیین های هر منطقه دارد، ریشه در ویژگی های فرهنگی، جغرافیایی، اقلیمی ، آب وهوایی و زیست محیطی هر بوم و شهر و روستا دارد و می توان بنا به گفتۀ استاد محمّد کریم پیرنیا در بارۀ معماری بومی در بارۀ خوارکی های بومی نیز گفت که مواد و مصالح آن «بوم آورد» است؛ یعنی ریشه در همان بوم و بر دارد و جزء میراث فرهنگی هر منطقه است. از دیگر سو با توجّه به شرایط اجتماعی و اقتصادی خانواده ها حتّی گونۀ غذای اعیان و اشراف با طبقات متوسّط و فرودست نیز فرق می کرده است. با اینکه بسیاری از خوراکی ها و نوشیدنی ها و شیرینی ها در سراسر ایران کنونی و حتّی ایران بزرگ که زمانی از افغانستان تا تاجیکستان و ازبکستان و کرانۀ آمودریا و باکو و حتی بخش شرقی ترکیۀ کنونی را شامل می شده، همانند و یا تا اندازه ای به هم مانند است، امّا باز وجوهی وجود دارد که مثلاً کوفتۀ تبریزی را از کوفتۀ دیگر جای های ایران متمایز می کرده است ؛ به غیر از آن برخی خوراکی ها وجود دارد که نه تنها ویژۀ یک استان، بل حتی ویژۀ یک روستاست و در روستای کناری هم ساخته و پرداخته نمی شود.امّا ویژگی مشترک همه خوراکی های ایرانی به غیر از گونه گونی گسترده و خاص بودن (غیر تکراری)، خوشمزّه بودن آن نیز است که کسان و مسافران ایرانی و بیگانه را ترغیب می کند به هر شهری می روند از خوراکی ها و شیرینی های بومی آن نیز بهره ببرند. بگذریم از اینکه برخی خوراکی های ایرانی آوازه ای جهانی دارد.****کتابی که به تازگی چاپ و پخش شده و عنوان کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 72 تاريخ : شنبه 7 مرداد 1402 ساعت: 20:59

کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (ش 81)این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.
یزد - حسین مسرت نویسنده و پژوهشگر تاریخ یزد، آئین نخل‌گردانی ماه محرم در یزد را دارای ویژگی‌های خاصی دانست که آن را از سایر نقاط کشور متمایز می‌کند.سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): ماه محرم به عنوان ماه عزاداری سالار شهیدان است که به عنوان جریانی اثرگذار در تاریخ اسلام و تشیع به حساب می‌آید.در این ایام عزاداری سالار شهیدان در تمامی نقاط کشورمان برپاست و هر استان و شهر و منطقه‌ای عزاداری خاص خود را دارد و به نوعی ارادت خود را به سالار شهیدان تقدیم می‌کند.یزد به عنوان شهر دارالعباده و حسینیه ایران نیز در تاریخ خود به خوبی این ارادت را نشان داده است به نحوی که عزاداری خاص یزدی‌ها در کشور زبانزد است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود کشانده است.سنت‌ها و عزاداری‌های خاصی که در این ایام در جای جای شهر یزد برگزار می‌شود و هر نقطه از شهر دارالعباده در سوگ عزاداری سالار شهیدان مینیشنند نشان از ارادت خاص مردم یزد به اهل بیت (ع) است.برگزاری مراسم‌های سنتی مانند نخل‌برداری، شده‌برداری، سفره حضرت رقیه (س)، جوش زنی‌های خاص و... از جمله این عزاداری‌ها است که توسط مردم انجام می‌شود.نخل گردانی یکی از این سنت‌ها است که حسین مسرت نویسنده و پژوهشگر تاریخ یزد در این خصوص و تاریخچه نخل‌گردانی به ایبنا مطالبی را ارائه کرده است.مسرت بیان کرد: یکی از آیین‌هایی که بسیار در یزد رایج است و یزد را بدین وسیله نام‌آور کرده، آیین نخل‌گردانی است. البته در برخی شهر‌های دیگر ایران هم ممکن است نخل‌گردانی باشد، چنان‌که من در روستای کنجدجان گلپایگان هم نخل دیدم، امّا نخل‌گردانی در یزد یک ویژگی‌هایی دارد که در ایران برجسته شده است.وی ادامه داد: به همین تناسب در شهر‌ها و روستا‌های یزد هم آی کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 64 تاريخ : شنبه 7 مرداد 1402 ساعت: 20:59

حسین مسرّت
حسین مسرّت*یک‌صد سند تاریخی موزۀ میرزا محمّد کاظمینی: منوچهر آراسته، یزد: اندیشمندان یزد،1398، (در آستانۀ چاپ).***امّا آلبوم اسناد که در ده جلد و بیش از 2000 صفحه در قطع رحلی چاپ شده است ، در بردارندۀ چندین هزار سند از دوران های گوناگون تاریخی ایران به ویژۀ در محدوۀ جغرافیایی استان یزد و استان های همجوار آن و در موضوعات و انواع گوناگون شاملِ نامه، درخواست، سفارش، گواهی ،تأییدیه، استشهاد، صورت مجلس، قباله، وقف نامه، شرط نامه، نکاح نامه، رسید، بیع نامه، تلگراف، اجاره نامه، صلح نامه، سند تجاری، صورت وضعیت، گزارش، رضایت نامه، برات ، حواله و غیره است. هرچند خوب می بود که در برابر هر سند، متن حروفی آن چاپ می شد، ولی بنا به سفارشی که همواره زنده یاد استاد ایرج افشار (1304-1389ش) در بارۀ نشر و چاپ اسناد داشت . در آغاز به گونۀ عکسی چاپ شد تا بهره وران اسناد خود بتوانند از آن به هرگونه که دوست دارند بهره ببرند. زیر اگر گردآورندگان و کوشندگان منتظر می ماندند تا تمامی این چند هزار سند خوانده شود، شاید هرگز به چاپ نمی رسید. همگان به یاد دارند که استاد ایرج افشار ابتدا در سال 1355ش کتاب خطّی «المختارات من الرّسائل » (ک‍ت‍اب‍ت‌ س‍ال‌ ۶۹۳ق) در ب‍رگ‍ی‍رن‍دۀ‌ رس‍ال‍ۀ‌ ف‍راق‌ن‍ام‍ه‌ ، ۴۷۹ ف‍رم‍ان‌ و ح‍ک‍م‌ و ن‍ام‍ه‌ و داس‍ت‍ان‌ پ‍ی‍ل‌ و چ‍ک‍او که از متون ارزندۀ منشآت و فرمان ها و احکام دیوانی سده های پنجم تا هفتم قمری بود و در کتابخانۀ وزیری یزد وجود داشت ، به گونۀ عکسی در انجمن آثار ملی چاپ کرد و سپس با همکاری زنده یاد غلامرضا طاهر آن را در سال 1378 ش (چاپ دوم، 1398) همراه با س‍ه‌ ف‍ه‍رس‍ت‌ تدوین م‍ری‍م‌ م‍ی‍رش‍م‍س‍ی‌ از سوی ب‍ن‍ی‍اد م‍وق‍وف‍ات‌ دک‍ت‍ر م‍ح‍م‍ود اف‍ش‍ار ی‍زدی‌ تصحیح و چاپ کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 52 تاريخ : يکشنبه 1 مرداد 1402 ساعت: 17:32

کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (ش 79)این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.از خاک تا خشت، خشت از دیدگاه معماری و مردم‌شناسی، تهران: یزدا،چاپ دوم،1399(چاپ نخست 1394)، 320 ص، مصوّر.بشر از آغاز تاکنون همواره با خاک سر و کار داشته، از گاه زاده شدن که بر خشتی می افتاده تا گاه مرگ که سر برخشتی می نهاده و بالاپوشش مُغاکی خشتی بوده است. او بر خاکی قدم می زده که هزاران سال پیش انسان هایی در آن زیسته و خاک شده اند .در خاکی کشاورزی می کند که هزاران نسل بر آن کشت کرده اند و سبزه و درخت را رویانده اند. در خانه های خشتی می آرمیده و در پناه قلعه ای خشتی می آسوده است. همه بناهایش از خاک و خشت بوده است.در این کتاب به خشت از دو دیدگاه نگریسته شده: نخست، دیدگاه ساخت و ساز ( فنّی و معماری)، از پیشینۀ خشت سازی و روش فرآوری و کاربرد آن و نامی ترین بناهای خشتی گیتی تا دیدگاه مردم شناسی دربردارندۀ ادبیّات و داستان و مثل و شعر و ضرب المثل و تعبیرات دربارۀ خشت در فرهنگ عامّه و سرانجام واژه نامۀ خشت و فنون وابسته . همراه با دو گفتار از دکتر ابراهیم باستانی پاریزی و دکتر کاظم مندگاری در بارۀ خشت.کتاب نامبرده را برخی کتابخانه های همگانی یزد و ایران برای خوانش و کارگاه یزد پژوهی (03536238185) و کتابفروشی نیکو روش (03536276792) برای فروش دارند. کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 48 تاريخ : يکشنبه 1 مرداد 1402 ساعت: 17:32

حسین مسرّت